Vyberte stránku

Po dlouhé době opět přicházíme s pokračováním v rekonstrukci U.S.S Voyageru. Model jsme rozebrali, zbavili původních barev a vyvrtali okénka, která byla zalitá. Také jsme odlili některé díly, jako například deflektory, z průhledného plastu pro lepší osvícení. Teď ještě chvíli necháme necháme Voyager Voyagerem a koukneme se na podstavec.

Podstavec u Revell Voaygeru je velmi jednoduchý a obyčejný ve tvaru insignie. My se pokusíme vytvořit něco lepšího a to konkrétně LCARS konzoli, která bude interaktivní – dotyková, podsvícená, ozvučená a bude ovládat konkrétní funkce modelu. Tedy například kromě zapnutí a vypnutí osvětlení bude možné simulovat střelbu phaserů, torpéd a pokud se velmi zadaří, bude možné otevírat i vrata hangáru. Kromě toho bude obsahovat i pár tlačítek s překvapením, nebo databázová tlačítka, která například přehrají nějakou chytrou počítačovou hlášku (třeba kdo jsou Borgové, co je UFP, Eugenické války…).

Animace vrstev

Animace vrstev

Jak tedy na konzoli? Možných způsobů je několik, záleží zejména na tom zda chceme konzoli i interaktivní nebo ne. Neinteraktivní konzoli bychom mohli prostě pouze podsvítit ze spodní strany a je hotovo. U interaktivní konzole musíme počítat s kapacitními snímači, které budou registrovat dotek našich prstů a tedy nemůžeme podsvítit vše zespodu nějakou zářivkou a buďto bychom museli kapacitní snímač udělat z části propustný (dírkovaný) a světlo nad ním rozprostřít nějakým difuzorem nebo můžeme použít nasvícení difuzoru ze stran a tím pádem nemusíme pracně dávat LEDky pod každý kapacitní snímač a nebude nutné jej ani vrtat.

My budeme postupovat tedy druhým způsobem. Budeme potřebovat nějakou LCARS grafiku pro tisk na fólii a to nejlépe ve vektorovém formátu, aby byla kvalita co nejlepší. Pro překrytí této fólie bude nejlepší průhledné plexi a pro podsvícení pak difúzní plexi tedy takové, co dokáže rovnoměrně rozvést světlo po nasvícení ze stran. Abychom dosáhli efektu, který můžeme vidět v různých dílech všech možných ST seriálů – tedy kdy se nějaké samostatné tlačítko na konzoli rozsvítí nebo zhasne, budeme mít ještě druhou fólii pod tou první a tlačítka budeme podsvěcovat LED diodami. Protože by však difuzní plexi podsvítilo i tato tlačítka, budeme ho muset na místě tlačítek provrtat. Do vyvrtaného otvoru přijde opět nějaký difuzor a jedna či dvě LEDky. Tak zajistíme, že tlačítko na spodní fólii s grafikou se rozsvítí opravdu jen tehdy, když rozsvítíme tyto LEDky. Pro nasvícení difuzního plexi pak použijeme LED světelný pás.

Jaké plexi pro osvícení vybrat? Vyrábí se řada druhů speciálních plexi přímo pro účel osvětlení LED s různou propustností světla. Cenově se u nich však můžete dostat až na tisíce (nejlevnější nabídka na 2m desku byla něco přes 4 tisíce korun).  Naštěstí jsou tu i LGP desky “Light Guide Plate” který je levnější a vyšel i s obyčejným krycím plexi a dopravou na 600 Kč.

Další částí bude šasi neboli samotný obal konzole. Konzoli vyrobíme ze dřeva či z dřevotřísky, do něj umístíme jednak všechny 4 vrstvy LCARS rozhraní (tedy krycí plexi, 2x fólii s grafikou a LGP plexi) s LED osvětlením, ale také řídící prvek, kterým bude Arduino. Tím nejdůležitějším pro naši interaktivní konzoli budou kapacitní snímače. Ty zajistí, že bude konzole skutečně dotyková. Kromě toho samozřejmě taky modul pro přehrávání zvuků s SD kartou a reproduktor. SD karta vůbec poskytne úžasnou možnost – budete moct dle libosti nahradit jakýkoliv zvuk (od pípaní tlačítek, přes třelbu phaserů až po počítačové hlášky) vlastním nebo jiným zvukem, který se Vám bude více líbit.

Pro tisk fólie a ideální výběr materiálu tak, aby neprosvítal až příliš, což by bylo nežádoucí, jsem navštívil s plexisklem a LED páskem firmu RAFO.

Na kapacitní senzory budeme potřebovat hliníkový plech o tloušťce 0,2 mm.